TIPS OG TRICKS TIL EN GOD BENCHMARK-ANALYSE
Marketing Trainee
Når du stiller dig selv spørgsmålet ”hvad er en benchmark-analyse” er det vigtigt at vide, at det er en relevant og brugbar metode til først og fremmest at identificere styrker og svagheder. Kort sagt er en benchmark analyse en sammenligningsanalyse, hvor man strategisk kan sammenligne punkter og performance med, f.eks., konkurrenter.
Du kan udover det, finde frem til hvor dine muligheder og dit potentiale for din virksomhed ligger. Den bruges også til at opnå indsigt i andres virksomheder, samt effektivisere og forbedre konkurrenceevnen på det givne marked.
Der findes flere forskellige slags benchmark-analyser du kan lave. Den ene af dem er en ekstern benchmark-analyse, hvor du sammenligner din egen virksomhed med andre virksomheder.
Når du laver en ekstern benchmark-analyse er det vigtigt at sammenligne sig selv med nogle virksomheder, der ligger i samme segment som en selv. Det giver derfor ikke mening at du som stor restaurantkæde sammenligner dig selv med et lille arkitektfirma.
SÅDAN LAVER DU EN EKSTERN BENCHMARK-ANALYSE
Når du skal starte med at lave en benchmark-analyse, er der fire punkter, du skal tage stilling til:
- Start med at udvælge det, du vil benchmarke. Det kan være et produkt, en hjemmeside eller en ydelse.
- Vælg den eller de konkurrenter, som du vil sammenligne din virksomhed med.
- Start med at indsamle data fra din egen virksomhed og dine konkurrenters virksomheder.
- Brug og analyser de informationer, du har indsamlet. Start med at sammenligne og vurdere, hvor der er muligheder for forbedring og/eller hvor I adskiller jer fra hinanden.
Ved at følge de fire trin får du et godt grundlag for at se, hvor din virksomhed placerer sig i forhold til til konkurrenterne. Det giver indsigt, så du har et godt grundlag for at vide, hvordan du eventuelt kan forbedre din forretning.
En anden form for analyse er en intern benchmark-analyse. Den kan være lidt nemmere at gå til, da det er en analyse, hvor du for eksempel sammenligner to afdelinger i din egen virksomhed. Da det foregår internt, er det nemmere at få fat i de rette oplysninger og derfor nemmere at gå til. Du kan eksempelvis sammenligne præstationer, processer og resultater i de forskellige afdelinger og derefter vurdere, hvor der er plads til forbedring eller identificere, hvor styrkerne ligger.
Når du tænker på, hvorfor benchmarking er vigtigt, skal du først og fremmest tænke på, at det giver grobund for vækst. Det kan være nyttigt i forhold til at opdage de områder, hvor der er potentiale for at adskille sig eller forbedre sig. Benchmark-analysen kan give dig et godt overblik over dine konkurrenter og hvordan de opererer på markedet, og samtidig øge eller forbedre din egen ydeevne. Det hjælper dig med at finde ud af, hvad der fungerer godt for andre, og hvordan du eventuelt selv kan implementere det i din egen virksomhed.
Benchmarking kan også fungere som motivation for dig og din virksomhed. Det kan inspirere dig til at sætte mål og stræbe efter at opnå bedre resultater. Dermed øger det også konkurrenceevnen på det givne marked.
Når din benchmark-analyse er lavet, er det en god ide at lave nogle konkrete handlingsplaner og sætte nogle mål og rammer for fremtiden. Det er vigtigt, at målene er realistiske og opnåelige, så du har mulighed for at arbejde hen imod dem.
TIPS OG TRICKS TIL BENCHMARKING
- Læs anmeldelser, kunder har afgivet, og få et overblik over, hvordan deres oplevelser har været, og vurder, hvordan du kan bruge deres feedback i din egen forretning.
- Dokumenter alt relevant, du finder og iagttager. Lav et overskueligt dokument, hvor det kan sættes ind, så det er nemt at sammenligne.
- Opdater din benchmark-analyse jævnligt for at bevare aktualiteten.
- Der findes flere forskellige slags benchmark-analyser.
- Det er en vigtig metode til at forbedre og effektivisere din egen virksomhed.
- Du finder frem til dine styrker og svagheder og kan identificere dine muligheder.
- Sammenlign med noget, der giver mening, og som minder om.
- Benchmarking giver grobund for vækst og øger konkurrenceevnen.
HVAD ER EN BENCHMARK-ANALYSE?
Når du stiller dig selv spørgsmålet “hvad er en benchmark-analyse”, er det vigtigt at vide, at det er en relevant og brugbar metode til først og fremmest at identificere styrker og svagheder. Kort sagt er en benchmark-analyse en sammenligningsanalyse, hvor man strategisk kan sammenligne punkter og performance med f.eks. konkurrenter.
Du kan også finde ud af, hvor dine muligheder og potentiale for din virksomhed ligger. Den bruges også til at opnå indsigt i andre virksomheder og effektivisere og forbedre konkurrenceevnen på det givne marked.
Der findes flere forskellige slags benchmark-analyser, du kan lave. En af dem er en ekstern benchmark-analyse, hvor du sammenligner din egen virksomhed med andre virksomheder.
Når du laver en ekstern benchmark-analyse, er det vigtigt at sammenligne dig selv med virksomheder, der ligger i samme segment som dig selv. Det giver ikke mening at sammenligne en stor restaurantkæde med et lille arkitektfirma.
SÅDAN LAVER DU EN
EKSTERN BENCHMARK-ANALYSE
Når du skal starte med at lave en benchmark-analyse, er der fire punkter, du skal tage stilling til:
- Start med at udvælge det, du vil benchmarke. Det kan være et produkt, en hjemmeside eller en ydelse.
- Vælg den eller de konkurrenter, som du vil sammenligne din virksomhed med.
- Start med at indsamle data fra din egen virksomhed og dine konkurrenters virksomheder.
- Brug og analyser de informationer, du har indsamlet. Start med at sammenligne og vurdere, hvor der er muligheder for forbedring og/eller hvor I adskiller jer fra hinanden.
INTERN BENCHMARK-ANALYSE
HVORFOR ER BENCHMARKING VIGTIGT?
Når du tænker på, hvorfor benchmarking er vigtigt, skal du først og fremmest tænke på, at det giver grobund for vækst. Det kan være nyttigt i forhold til at opdage de områder, hvor der er potentiale for at adskille sig eller forbedre sig.
Benchmark-analysen kan give dig et godt overblik over dine konkurrenter og hvordan de opererer på markedet, og samtidig øge eller forbedre din egen ydeevne. Det hjælper dig med at finde ud af, hvad der fungerer godt for andre, og hvordan du eventuelt selv kan implementere det i din egen virksomhed.
Benchmarking kan også fungere som motivation for dig og din virksomhed. Det kan inspirere dig til at sætte mål og stræbe efter at opnå bedre resultater. Dermed øger det også konkurrenceevnen på det givne marked.
Når din benchmark-analyse er lavet, er det en god ide at lave nogle konkrete handlingsplaner og sætte nogle mål og rammer for fremtiden. Det er vigtigt, at målene er realistiske og opnåelige, så du har mulighed for at arbejde hen imod dem.
TIPS OG TRICKS
- Læs anmeldelser, kunder har afgivet, og få et overblik over, hvordan deres oplevelser har været, og vurder, hvordan du kan bruge deres feedback i din egen forretning.
- Dokumenter alt relevant, du finder og iagttager. Lav et overskueligt dokument, hvor det kan sættes ind, så det er nemt at sammenligne.
- Opdater din benchmark-analyse jævnligt for at bevare aktualiteten.
OPSUMMERING
- Der findes flere forskellige slags benchmark-analyser.
- Det er en vigtig metode til at forbedre og effektivisere din egen virksomhed.
- Du finder frem til dine styrker og svagheder og kan identificere dine muligheder.
- Sammenlign med noget, der giver mening, og som minder om.
- Benchmarking giver grobund for vækst og øger konkurrenceevnen.