HAR DIN RESTAURANT EN BRAND MANUAL?

Picture of Sofie Munksgaard

Sofie Munksgaard

Marketing Trainee

I DETTE INDLÆG KOMMER VI IND PÅ:

  • Hvad er en brandmanual?
  • Hvad kan en brandmanual indeholde?
  • Hvorfor er en brandmanual vigtig?

HVAD ER EN BRANDMANUAL?

En brandmanual, også kaldet brand guidelines, er en manual der fastlægger retningslinjer, specifikationer og regler for, hvordan et brand skal præsenteres, kommunikeres og opretholdes visuelt og stemmemæssigt. Brandmanualen er en gennemarbejdet plan for, hvordan brandet skal optræde på tværs af forskellige medier, platforme og situationer for at sikre konsistens, genkendelighed og troværdighed.

HVAD KAN EN BRANDMANUAL INDEHOLDE?

En brandmanual indeholder alt omkring et brands visuel identitet. Der er derfor ikke en perfekt opskrift på indholdet i en brandmanual, men her er der 7 punkter, som kunne være relevante for din restaurant at have med.

Baggrund og personlighed: Lidt om virksomheden, og hvem de er. Her kan man også beskrive virksomhedens personlighed. Er virksomheden livlig og ung eller er den sofistikeret og skarp.

Logo: Regler og retningslinjer for korrekt brug af virksomhedens logo, herunder størrelse, placering, farver og variationer. Dette sikrer, at logoet altid præsenteres på samme måde.

Farver: En beskrivelse af de primære og sekundære farver, der udgør brandets farvekoder. Dette hjælper med at opretholde brandets visuelle identitet.

Fonte: Hvilke typografier og skriftstørrelse der bliver brugt i overskrifter, brødtekst osv.

Grafiske elementer: Hvilke grafiske elementer, ikoner, symboler osv. der afspejler dit brand.

Tekst stil og stemme: Definering af brandets stemme, tone og målgruppe, der skal afspejles i al skriftlig kommunikation, uanset om det er på sociale medier, hjemmesiden.

Sociale medier: Her kan du beskrive hvordan din restaurant præsenteres på de sociale medier. Hvilke profilbilleder der skal bruges. Hvordan tonen skal være. Hvilke hashtags og captions, der er skal bruges.

HVORFOR ER EN BRANDMANUAL VIGTIG?

Hvis ikke din restaurant har en brandmanual, så er det bare med at gå igang.

Nedenfor vil vi gennemgå nogle af de væsentlige grunde til, hvorfor det er vigtigt at have en brand manual.

Opnå en ensartet brandidentitet

Ved at gøre brug af en brand manual, sikrer du dig, at din virksomhed har en ensartet brandidentitet på tværs af alle platforme. Det er vigtigt at din brandidentitet går igen på både din hjemmeside, sociale medier, logo, menukort og selve restauranten. Dette gør det nemmere for dine kunder at huske din restaurant, og skaber større tillid og troværdighed.

Sikrer dig klar kommunikation

Din brandmanual bør indeholde din restaurants tone og stemme. Det er den tone og stemme, som skal bruges ved alt kommunikation fra din restaurant. Ved at tilføje dette til din brandmanual, sikrer du dig, at der altid er klar kommunikation, så det passer til din brand personlighed og værdier.

Undgå misforståelser

Hvis din restaurant er en større virksomhed, kan der let opstå misforståelser i forhold til design og brand personlighed. Med retningslinjer i brandmanualen, sikrer du dig, at alle i virksomheden ved, hvad brand personligheden er, hvilke farver der bliver benyttet osv. Det samme vil gælde, hvis du samarbejder med et marketingbureau, som står for jeres markedsføring.

OPSUMMERING

  • En brandmanual er en gennemarbejdet plan for en virksomheds brandidentitet.
  • En brandmanual indeholder alt omkring brandets visuelle identitet bl.a. logo, farver og fonte.
  • En brandmanual er vigtig for at opnå en ensartet brandidentitet, sikrer dig klar kommunikation og undgå misforståelser

Er du klar til at starte et samarbejde med Flip The Table?

Du er velkommen til at tage kontakt til os, hvis du er interesseret i et samarbejde eller ønsker at høre nærmere om vores services.