ORGANISK OG BETALT CONTENT

Picture of Sille Sundberg
Sille Sundberg

Marketing Trainee

I DETTE INDLÆG KOMMER VI IND PÅ:

CONTENT

Når man snakker om content, kan man dele det op i to kategorier. Der findes både organisk og betalt content. Ved at lave content, skaber du trafik til din hjemmeside, hvilket er alle dem, som besøger din hjemmeside på den ene eller den anden måde. Trafikken er med til at forbedre din online synlighed.

HVAD ER ORGANISK CONTENT?

Organisk content skaber naturlig trafik til din hjemmeside. Ved organisk indhold, kan forbrugerne finde frem til dig ved en helt almindelig google søgning. For at komme frem i Google søgningerne, er det vigtigt at du sørger for at SEO-optimere din side. Det har vi tidligere samlet vores tips til, som du kan læse om lige her. Den besøgende på din side har søgt på Google og er på den måde endt på netop din side. Organisk content, er altså indhold der ikke er brugt penge på. Det handler om at udgive content på tværs af dine forskellige kanaler, og optimere det, så det naturligt når ud til din målgruppe.

Eksempler på organisk content kan være blogindlæg som dette, ubetalte opslag på sociale medier og videomarkedsføring på platforme som YouTube og TikTok. Ved organisk indhold, kan der skabes en stor mængde organisk trafik, som indikerer at brugerne finder din hjemmeside nyttig. Dette vægtes højt af en søgemaskine som Google. Hvis en hjemmeside får meget organisk trafik, placeres den højt i søgeresultaterne, hvilket gør det nemmere at opretholde en god placering. Dette skyldes typisk, at hjemmesider placeret højt i søgeresultaterne naturligt nok får flere besøg end dem placeret lavere.

Organisk

HVAD ER BETALT CONTENT?

Betalt content er processen med at bruge betalte annonceringskanaler til at målrette mod potentielle kunder online. Det indebærer at du kører betalte annoncer på tværs af dine kanaler for direkte at skabe trafik på din hjemmeside og forbedre din online synlighed. Den største forskel på organisk og betalt content, udover at det ene koster penge, er at formålet med betalt indhold ofte er at generere konverteringer, hvor det organiske mere er for at skabe en generel awareness og øge webtrafikken. Inden for betalt content, kan der nævnes både betalt reklame og sponsoreret annoncering.

BETALT CONTENT

Betalt content kan være betalte ads, som kører på blandt andet Google, som du har mulighed for at læse mere om her. Dit betalte content bliver vist for din angivne målgruppe og bliver vist mere eller mindre med det samme, så snart det er live. Annoncerne vil blive markeret med en etikette hvor der typisk vil stå ’Annonce’ eller ’Sponsoreret’, så de tydeligt kan adskilles fra organiske søgeresultater. Man kan også betale kreatører eller andre brands for at annoncere for dit indhold til deres allerede etablerede publikum. En fordel ved de sponsorerede annonceringer, er at indholdet ofte forbliver på kreatørens platform. Dermed forbliver effekterne fra annoncerne så længe indholdet får visninger, også selvom dit annoncebudget ophører.
sponsoreret

HVILKE FORDELE OG ULEMPER ER DER?

Det kan tage flere måneder før at dit organiske content bliver vist på søgemaskinernes placeringer, men lige så snart du er oppe og rangere højt, er de også langtidsholdbare og det er ikke noget du skal kaste penge efter. Du kan med fordel sørge for at optimere dit content løbende, så det forbliver relevant og fortsat placeres højt på søgemaskinerne.

Omvendt er det med betalt content, hvor indholdet nærmest bliver vist lige med det samme. Til gengæld skal du også fortsætte med at betale for det, og ligeså snart du ikke gør, fjernes din kampagne. Det er heller ikke garanteret at dine betalte annoncer fungerer som du ønsker det lige til at starte med. Det kan godt kræve tålmodighed og vedholdenhed at få det ud af dem, som du går efter.

HVAD SKAL MAN VÆLGE?

Der er derfor ikke noget som er bedre end det andet når det kommer til organisk og betalt indhold. Hvis du søger efter hurtig eksponering, kan det have sin fordel at benytte sig af det betalte content. Men hvis du søger efter et mere langsigtet engagement, er det organisk content du skal sigte efter. Det helt ideelle ville nok være at investere i begge dele for at få det bedste fra begge verdener.

OPSUMMERING

  • Der findes både organisk og betalt content

  • Organisk content kan være længerevarende

  • Betalt indhold kan blive eksponeret hurtigere

  • Der er fordele og ulemper ved begge typer content

  • Fungerer bedst når man benytter sig af begge dele

CONTENT

Når man snakker om content, kan man dele det op i to kategorier. Der findes både organisk og betalt content. Ved at lave content, skaber du trafik til din hjemmeside, hvilket er alle dem, som besøger din hjemmeside på den ene eller den anden måde. Trafikken er med til at forbedre din online synlighed.

HVAD ER ORGANISK CONTENT?

Organisk content skaber naturlig trafik til din hjemmeside. Ved organisk indhold, kan forbrugerne finde frem til dig ved en helt almindelig google søgning. For at komme frem i Google søgningerne, er det vigtigt at du sørger for at SEO-optimere din side. Det har vi tidligere samlet vores tips til, som du kan læse om lige her. Den besøgende på din side har søgt på Google og er på den måde endt på netop din side. Organisk content, er altså indhold der ikke er brugt penge på. Det handler om at udgive content på tværs af dine forskellige kanaler, og optimere det, så det naturligt når ud til din målgruppe.

Eksempler på organisk content kan være blogindlæg som dette, ubetalte opslag på sociale medier og videomarkedsføring på platforme som YouTube og TikTok. Ved organisk indhold, kan der skabes en stor mængde organisk trafik, som indikerer at brugerne finder din hjemmeside nyttig. Dette vægtes højt af en søgemaskine som Google. Hvis en hjemmeside får meget organisk trafik, placeres den højt i søgeresultaterne, hvilket gør det nemmere at opretholde en god placering. Dette skyldes typisk, at hjemmesider placeret højt i søgeresultaterne naturligt nok får flere besøg end dem placeret lavere.

Organisk

HVAD ER BETALT CONTENT?

Betalt content er processen med at bruge betalte annonceringskanaler til at målrette mod potentielle kunder online. Det indebærer at du kører betalte annoncer på tværs af dine kanaler for direkte at skabe trafik på din hjemmeside og forbedre din online synlighed. Den største forskel på organisk og betalt content, udover at det ene koster penge, er at formålet med betalt indhold ofte er at generere konverteringer, hvor det organiske mere er for at skabe en generel awareness og øge webtrafikken. Inden for betalt content, kan der nævnes både betalt reklame og sponsoreret annoncering.

BETALT CONTENT

Betalt content kan være betalte ads, som kører på blandt andet Google, som du har mulighed for at læse mere om her. Dit betalte content bliver vist for din angivne målgruppe og bliver vist mere eller mindre med det samme, så snart det er live. Annoncerne vil blive markeret med en etikette hvor der typisk vil stå ’Annonce’ eller ’Sponsoreret’, så de tydeligt kan adskilles fra organiske søgeresultater. Man kan også betale kreatører eller andre brands for at annoncere for dit indhold til deres allerede etablerede publikum. En fordel ved de sponsorerede annonceringer, er at indholdet ofte forbliver på kreatørens platform. Dermed forbliver effekterne fra annoncerne så længe indholdet får visninger, også selvom dit annoncebudget ophører.
sponsoreret

HVILKE FORDELE OG ULEMPER ER DER?

Det kan tage flere måneder før at dit organiske content bliver vist på søgemaskinernes placeringer, men lige så snart du er oppe og rangere højt, er de også langtidsholdbare og det er ikke noget du skal kaste penge efter. Du kan med fordel sørge for at optimere dit content løbende, så det forbliver relevant og fortsat placeres højt på søgemaskinerne.

Omvendt er det med betalt content, hvor indholdet nærmest bliver vist lige med det samme. Til gengæld skal du også fortsætte med at betale for det, og ligeså snart du ikke gør, fjernes din kampagne. Det er heller ikke garanteret at dine betalte annoncer fungerer som du ønsker det lige til at starte med. Det kan godt kræve tålmodighed og vedholdenhed at få det ud af dem, som du går efter.

Dit organiske content kan også have den fordel, at i perioder med økonomisk usikkerhed, så forbliver de konstante og koster ikke penge at opretholde. Det kan til gengæld være sværere at beholde dit betalte content. En stor ting man skal have in mente, er troværdigheden. Når forbrugerne støder på dit organiske indhold, vil de være mere tilbøjelige til at finde det troværdigt. Hvis en søgemaskine ser dit indhold som værdifuldt, og placerer det højt, vil forbrugerne også se det på samme måde. Til gengæld kan betalt content blive set på med mere skeptiske øjne. Forbrugerne ved ofte godt at indholdet, som de støder på, er til for at blive solgt.

HVAD SKAL MAN VÆLGE?

Der er derfor ikke noget som er bedre end det andet når det kommer til organisk og betalt indhold. Hvis du søger efter hurtig eksponering, kan det have sin fordel at benytte sig af det betalte content. Men hvis du søger efter et mere langsigtet engagement, er det organisk content du skal sigte efter. Det helt ideelle ville nok være at investere i begge dele for at få det bedste fra begge verdener.

OPSUMMERING

  • Der findes både organisk og betalt content

  • Organisk content kan være længerevarende

  • Betalt indhold kan blive eksponeret hurtigere

  • Der er fordele og ulemper ved begge typer content

  • Fungerer bedst når man benytter sig af begge dele

Er du klar til at starte et samarbejde med Flip The Table?

Du er velkommen til at tage kontakt til os, hvis du er interesseret i et samarbejde eller ønsker at høre nærmere om vores services.