ORGANISK OG BETALT CONTENT
Marketing Trainee
I DETTE INDLÆG KOMMER VI IND PÅ:
CONTENT
HVAD ER ORGANISK CONTENT?
Organisk content skaber naturlig trafik til din hjemmeside. Ved organisk indhold, kan forbrugerne finde frem til dig ved en helt almindelig google søgning. For at komme frem i Google søgningerne, er det vigtigt at du sørger for at SEO-optimere din side. Det har vi tidligere samlet vores tips til, som du kan læse om lige her. Den besøgende på din side har søgt på Google og er på den måde endt på netop din side. Organisk content, er altså indhold der ikke er brugt penge på. Det handler om at udgive content på tværs af dine forskellige kanaler, og optimere det, så det naturligt når ud til din målgruppe.
Eksempler på organisk content kan være blogindlæg som dette, ubetalte opslag på sociale medier og videomarkedsføring på platforme som YouTube og TikTok. Ved organisk indhold, kan der skabes en stor mængde organisk trafik, som indikerer at brugerne finder din hjemmeside nyttig. Dette vægtes højt af en søgemaskine som Google. Hvis en hjemmeside får meget organisk trafik, placeres den højt i søgeresultaterne, hvilket gør det nemmere at opretholde en god placering. Dette skyldes typisk, at hjemmesider placeret højt i søgeresultaterne naturligt nok får flere besøg end dem placeret lavere.
HVAD ER BETALT CONTENT?
Betalt content er processen med at bruge betalte annonceringskanaler til at målrette mod potentielle kunder online. Det indebærer at du kører betalte annoncer på tværs af dine kanaler for direkte at skabe trafik på din hjemmeside og forbedre din online synlighed. Den største forskel på organisk og betalt content, udover at det ene koster penge, er at formålet med betalt indhold ofte er at generere konverteringer, hvor det organiske mere er for at skabe en generel awareness og øge webtrafikken. Inden for betalt content, kan der nævnes både betalt reklame og sponsoreret annoncering.
BETALT CONTENT
HVILKE FORDELE OG ULEMPER ER DER?
Det kan tage flere måneder før at dit organiske content bliver vist på søgemaskinernes placeringer, men lige så snart du er oppe og rangere højt, er de også langtidsholdbare og det er ikke noget du skal kaste penge efter. Du kan med fordel sørge for at optimere dit content løbende, så det forbliver relevant og fortsat placeres højt på søgemaskinerne.
Omvendt er det med betalt content, hvor indholdet nærmest bliver vist lige med det samme. Til gengæld skal du også fortsætte med at betale for det, og ligeså snart du ikke gør, fjernes din kampagne. Det er heller ikke garanteret at dine betalte annoncer fungerer som du ønsker det lige til at starte med. Det kan godt kræve tålmodighed og vedholdenhed at få det ud af dem, som du går efter.
HVAD SKAL MAN VÆLGE?
OPSUMMERING
- Der findes både organisk og betalt content
- Organisk content kan være længerevarende
- Betalt indhold kan blive eksponeret hurtigere
- Der er fordele og ulemper ved begge typer content
- Fungerer bedst når man benytter sig af begge dele
I DETTE INDLÆG KOMMER VI IND PÅ:
CONTENT
HVAD ER ORGANISK CONTENT?
Organisk content skaber naturlig trafik til din hjemmeside. Ved organisk indhold, kan forbrugerne finde frem til dig ved en helt almindelig google søgning. For at komme frem i Google søgningerne, er det vigtigt at du sørger for at SEO-optimere din side. Det har vi tidligere samlet vores tips til, som du kan læse om lige her. Den besøgende på din side har søgt på Google og er på den måde endt på netop din side. Organisk content, er altså indhold der ikke er brugt penge på. Det handler om at udgive content på tværs af dine forskellige kanaler, og optimere det, så det naturligt når ud til din målgruppe.
Eksempler på organisk content kan være blogindlæg som dette, ubetalte opslag på sociale medier og videomarkedsføring på platforme som YouTube og TikTok. Ved organisk indhold, kan der skabes en stor mængde organisk trafik, som indikerer at brugerne finder din hjemmeside nyttig. Dette vægtes højt af en søgemaskine som Google. Hvis en hjemmeside får meget organisk trafik, placeres den højt i søgeresultaterne, hvilket gør det nemmere at opretholde en god placering. Dette skyldes typisk, at hjemmesider placeret højt i søgeresultaterne naturligt nok får flere besøg end dem placeret lavere.
HVAD ER BETALT CONTENT?
BETALT CONTENT
HVILKE FORDELE OG ULEMPER ER DER?
Det kan tage flere måneder før at dit organiske content bliver vist på søgemaskinernes placeringer, men lige så snart du er oppe og rangere højt, er de også langtidsholdbare og det er ikke noget du skal kaste penge efter. Du kan med fordel sørge for at optimere dit content løbende, så det forbliver relevant og fortsat placeres højt på søgemaskinerne.
Omvendt er det med betalt content, hvor indholdet nærmest bliver vist lige med det samme. Til gengæld skal du også fortsætte med at betale for det, og ligeså snart du ikke gør, fjernes din kampagne. Det er heller ikke garanteret at dine betalte annoncer fungerer som du ønsker det lige til at starte med. Det kan godt kræve tålmodighed og vedholdenhed at få det ud af dem, som du går efter.
Dit organiske content kan også have den fordel, at i perioder med økonomisk usikkerhed, så forbliver de konstante og koster ikke penge at opretholde. Det kan til gengæld være sværere at beholde dit betalte content. En stor ting man skal have in mente, er troværdigheden. Når forbrugerne støder på dit organiske indhold, vil de være mere tilbøjelige til at finde det troværdigt. Hvis en søgemaskine ser dit indhold som værdifuldt, og placerer det højt, vil forbrugerne også se det på samme måde. Til gengæld kan betalt content blive set på med mere skeptiske øjne. Forbrugerne ved ofte godt at indholdet, som de støder på, er til for at blive solgt.
HVAD SKAL MAN VÆLGE?
- Der findes både organisk og betalt content
- Organisk content kan være længerevarende
- Betalt indhold kan blive eksponeret hurtigere
- Der er fordele og ulemper ved begge typer content
- Fungerer bedst når man benytter sig af begge dele