Content plan for din Restaurants Sociale Medier
Marketing Trainee
I DETTE INDLÆG KOMMER VI IND PÅ:
HVAD ER EN CONTENT PLAN?
HVORFOR ER EN CONTENT PLAN EN GOD IDE?
Hvis du går og har dårlig samvittighed over ikke at få postet og produceret noget indhold til dine sociale medier, så kan det være en god ide at oprette en content plan. Content planen kan ses som dit fundament til at opbygge en stabil kanal. Du sætter nogle klare retningslinjer for hvordan dit content skal være, og hvordan det skal fordeles.
Når du skal lave en content plan, er det en god ide at fastlægge en strategi først. Strategien skal fastsætte dine mål, målgruppe, distributionskanaler og andre elementer der har indflydelse på din marketingindsats. Et mål kunne være hvor mange instagram posts, du vil have postet hver uge og hvad de skal handle om. Det er en god ide at opsætte SMART mål i din indholdsstrategi, så du får de mest optimale mål.
Når først du har styr på dine mål og målgruppe, kan du begynde at fokusere på selve indholdet. Hvis du poster til sociale medier, skal du inkludere caption, billede/video, hasttags, dato og tidspunkt og taggede brugere. Det kan variere lidt alt afhængigt af hvilke medie du deler til, så det er vigtigt lige at tilpasse sig til det enkelte sociale medie.
Det kan måske være svært at komme på content til dine kanaler, men så kan det være en god ide at drage inspiration fra lignende kreatører, og se hvad de gør. Du kan med fordel også lave en konkurrentanalyse, i form af en benchmark-analyse for at vurdere om der er noget, du kan bruge på dine platforme. Læs mere her for vores tips og tricks til en god benchmark-analyse.
PLANLÆGNINGSVÆRKTØJER
PLANLÆGNINGS-VÆRKTØJER
For at gøre det nemmere at arbejde med content planer, kan du benytte dig af planlægningsværktøjer. Der findes et eksternt program, Sprout Social, hvor dine sociale medier kan kobles til, og du derigennem kan planlægge indhold ud over de næste uger. Det gør at du ikke manuelt skal gå ind og udgive nyt content hver gang. Det bliver derimod automatisk postet, der hvor du har planlagt det til. Værktøjet viser dig også de bedste tidspunkter til at poste, så dit content har mulighed for at performe bedst muligt.
Hvis Instagram er dit fortrukne medie, har de også en funktion inde i deres app, som giver dig lov til at planlægge hvornår dit indhold skal deles. Det samme gælder også for de fleste andre sociale medier. Dog hvis du vil have det større overblik over dine kanaler og deres indhold, er Sprout Social et ideelt planlægningsværktøj.
Alternativt kan et excel-ark også fungere til din content plan. Her kan du danne dig et godt overblik over dit content, hvad det skal indeholde og hvornår det skal postes. Det er en mere tilgængeligt værktøj, hvis du ikke føler for at gå ud og investere i et planlægningsværktøj.
Til sidst er det vigtigt at følge op på de mål du har sat dig. Det skal du gøre for at vurdere om den strategi du har lagt fungerer. Og du skal vurdere om dit content performer som du håbede. Hvis ikke, er det en god ide at revurdere målene og finde ud af, hvad der så rammer din målgruppe.
OPSUMMERING
- Læg en strategi
- Sæt dig nogle mål
- Benyt dig af planlægningsværktøjer
- Følg op på dine mål og resultater
I DETTE INDLÆG KOMMER VI IND PÅ:
HVAD ER EN CONTENT PLAN?
HVORFOR ER EN CONTENT PLAN EN GOD IDE?
Når først du har styr på dine mål og målgruppe, kan du begynde at fokusere på selve indholdet. Hvis du poster til sociale medier, skal du inkludere caption, billede/video, hasttags, dato og tidspunkt og taggede brugere. Det kan variere lidt alt afhængigt af hvilke medie du deler til, så det er vigtigt lige at tilpasse sig til det enkelte sociale medie.
Det kan måske være svært at komme på content til dine kanaler, men så kan det være en god ide at drage inspiration fra lignende kreatører, og se hvad de gør. Du kan med fordel også lave en konkurrentanalyse, i form af en benchmark-analyse for at vurdere om der er noget, du kan bruge på dine platforme. Læs mere her for vores tips og tricks til en god benchmark-analyse.
PLANLÆGNINGSVÆRKTØJER
For at gøre det nemmere at arbejde med content planer, kan du benytte dig af planlægningsværktøjer. Der findes et eksternt program, Sprout Social, hvor dine sociale medier kan kobles til, og du derigennem kan planlægge indhold ud over de næste uger. Det gør at du ikke manuelt skal gå ind og udgive nyt content hver gang. Det bliver derimod automatisk postet, der hvor du har planlagt det til. Værktøjet viser dig også de bedste tidspunkter til at poste, så dit content har mulighed for at performe bedst muligt.
Hvis Instagram er dit fortrukne medie, har de også en funktion inde i deres app, som giver dig lov til at planlægge hvornår dit indhold skal deles. Det samme gælder også for de fleste andre sociale medier. Dog hvis du vil have det større overblik over dine kanaler og deres indhold, er Sprout Social et ideelt planlægningsværktøj.
Alternativt kan et excel-ark også fungere til din content plan. Her kan du danne dig et godt overblik over dit content, hvad det skal indeholde og hvornår det skal postes. Det er en mere tilgængeligt værktøj, hvis du ikke føler for at gå ud og investere i et planlægningsværktøj.
Til sidst er det vigtigt at følge op på de mål du har sat dig. Det skal du gøre for at vurdere om den strategi du har lagt fungerer. Og du skal vurdere om dit content performer som du håbede. Hvis ikke, er det en god ide at revurdere målene og finde ud af, hvad der så rammer din målgruppe.
- Læg en strategi
- Sæt dig nogle mål
- Benyt dig af planlægningsværktøjer
- Følg op på dine mål og resultater